maandag 1 oktober 2012

De 4e dag in het LUMC

Vandaag stond geheel in het teken van de Dappere Donor: mijn broer Roeland. Hij is afgelopen donderdag begonnen zichzelf in te spuiten met een groeifactor. Deze groeifactor heeft ervoor gezorgd dat er heel veel stamcellen zijn geproduceerd en in zijn bloedbaan terechtgekomen. Die stamcellen zijn vandaag "geoogst" door middel van hemaferese. Na wat aanloopproblemen is rond half elf vanochtend de hemaferese goed op gang gekomen, aan het eind van de middag waren er ruim voldoende stamcellen geoogst.

De stamcellen worden eerst door het laboratorium verder behandeld. Zo wordt er alemtuzumab aan toegevoegd, dat is hetzelfde cytostaticum als ik zaterdag en zondag gekregen heb. Dit zorgt ervoor dat de afweercellen in het transplantaat worden gedood, zodat ik alleen maar de stamcellen van mijn broer krijg. Morgen in de loop van de dag krijg ik de stamcellen toegediend.

Uiteraard ben ik er ongelooflijk blij en gelukkig mee en vooral heel dankbaar dat mijn broer dit allemaal voor mij over heeft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten