zondag 30 september 2012

De 2e en 3e dag in het LUMC

Gisteren en vandaag staan in het teken van verschillende chemokuren. De 6 dagen vóór mijn opname slikte ik thuis dagelijks Fludarabine, een chemokuur die de aanmaak van afweercellen (T-lymfocyten) remt. Daarnaast kreeg ik gisteren en vandaag Alemtuzumab (Campath) per infuus. Ook dit cytostaticum remt de aanmaak van afweercellen. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat er afweercellen zijn die, na de stamceltransplantatie, de stamcellen van mijn donor aanvallen en opruimen, waardoor de transplantatie zinloos zou zijn. De Alemtuzumab is een chemokuur waarbij er een flinke kans is op bijwerkingen die vrij kort na de toediening optreden. Gelukkig heb ik daar tot nu toe geen last van gehad.

De andere chemokuur die ik gisterenmiddag heb gehad is Melfalan. Dit is dezelfde stof als 2 jaar geleden is gebruikt bij mijn vorige (autologe) stamceltransplantatie, echter slechts de helft van de dosering. Melfalan is een cytostaticum dat met name de werking van het beenmerg sterk verzwakt. Dit geeft de gezonde stamcellen van mijn donor straks de gelegenheid de functie van het beenmerg helemaal over te nemen. De Melfalan geeft bovendien de zieke Kahler-cellen een extra klap, waardoor de activiteit van de ziekte verder wordt teruggedrongen.

De transplantatie zal op dinsdag 2 oktober plaatsvinden. Roeland, mijn broer en donor, is vandaag langsgeweest. Hij is gecontroleerd op de aanwezigheid van stamcellen in zijn bloed en die is zeer goed. Morgen zullen de stamcellen bij hem worden afgenomen op de afdeling Hemaferese. Als de "oogst" niet genoeg is moet hij dinsdagochtend nog een 2e keer langskomen.

Tot het moment van de transplantatie is er voor mij vanaf nu een rustperiode. Ik heb wel een flinke hoeveelheid ondersteunende medicatie in allerlei soorten die ik moet slikken, maar verder staat er tot dinsdag niets bijzonders meer op het programma.

2 opmerkingen:

  1. Jacco, heel veel sterkte de komende tijd. Dat de stamcellen van je broer zich maar wat thuis voelen bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen