vrijdag 28 september 2012

De 1e dag in het LUMC

De 1e dag van mijn opname in het LUMC ben ik goed beziggehouden. Als eerste met een kopje koffie maar daarna volgde al snel het opnamegesprek met een verpleegkundige. Vervolgens werden er zes buisjes bloed afgenomen voor onderzoek en kwam er iemand een hartfilmpje (ECG) maken. Terwijl ik aan de lunch zat kwam een co-assistent langs met wie ik mijn hele medische geschiedenis heb doorgenomen. Hij heeft me ook nog lichamelijk verder onderzocht op zaken als hart, longen, lymfeklieren etc. Daar kwam gelukkig niets bijzonders uit.

In de middag werd ik opgehaald om bij de KNO-afdeling een gehoortest te ondergaan. De reden hiervoor is dat cytostatica zoals Melfalan gehoorschade tot gevolg kunnen hebben. De meting van vandaag is om de uitgangssituatie vast te stellen. Die is overigens prima, mijn gehoor is zoals het moet zijn op mijn leeftijd.

Later op de middag is een vaste infuuslijn (PICC) in mijn rechterarm geplaatst. Deze infuuslijn zal blijven zitten totdat ik weer naar huis mag en wordt gebruikt voor het toedienen van medicijnen en chemokuren, en voor het afnemen van bloed. Het inbrengen van zo'n infuuslijn is een precieze klus omdat hij in een dieper liggende ader wordt ingebracht en dat steriel moet gebeuren. Als controle is nog een thoraxfoto gemaakt om te kijken of de lijn op de goede plek zit.

Verder heb ik alweer de nodige medicijnen gekregen. Daaronder een zogeheten PAD-kuur, dat is een combinatie van pillen en spoelvloeistof om mond en maag/darmsysteem te ontsmetten. Die spoelvloeistof is helaas een nogal onsmakelijk goedje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten