woensdag 26 september 2012

Definitieve planning van de stamceltransplantatie

Het is inmiddels duidelijk hoe en wanneer de stamceltransplantatie gaat plaatsvinden. Ik word overmorgen, vrijdag 28 september, in het LUMC opgenomen. Er wordt dan o.a. een vaste infuuslijn aangelegd. In het weekend krijg ik een chemokuur en verschillende ondersteunende medicijnen via het infuus. Doel van de chemokuur is om de werking van mijn eigen, zieke beenmerg te verzwakken.

Op 1 oktober worden de stamcellen bij mijn broer Roeland, de donor, afgenomen bij de hemaferese-afdeling van het LUMC. Dit afnemen gebeurt door zijn bloed te centrifugeren waarmee de stamcellen gescheiden worden van zijn gewone bloed. Een operatieve ingreep zoals dat vroeger ging, waarbij direct beenmerg bij de donor uit de botten werd gehaald, is niet meer nodig.

Op 2 oktober krijg ik per infuus de stamcellen van mijn broer. Als alles goed gaat mag ik op 3 oktober alweer naar huis. In de weken en maanden daarna zullen de stamcellen van mijn broer zich geleidelijk aan in mijn beenmerg nestelen en de functie daarvan overnemen. Na een half jaar krijg ik nogmaals een infuus, ditmaal met afweercellen (T-lymfocyten) van mijn broer. Deze afweercellen zullen hopelijk de kankercellen opruimen en geven een kans op genezing van de ziekte.

In de eerste periode na de transplantatie zal mijn weerstand heel laag zijn en ben ik kwetsbaar voor infecties. Ook zal de chemokuur weer zorgen voor een laag energieniveau. Het LUMC begeleidt deze periode intensief, ik moet de eerste weken 2 x per week langs voor controle op bloedwaardes. Ook bestaat risico op afstotingsverschijnselen (graft-versus-host disease). Deze verschijnselen kunnen met medicijnen onder controle gehouden worden, maar dat is een delicaat proces dat zeer zorgvuldig uitgevoerd moet worden. Het succes daarvan is mede bepalend voor mijn prognose en kwaliteit van leven van de komende periode.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten