woensdag 29 september 2010

Dalende waardes

De werking van de chemo's begint duidelijk zichtbaar te worden in mijn bloedwaardes. Het aantal leucocyten (witte bloedcellen) daalt het hardst en heeft vandaag al de laagst meetbare waarde van 0,1 gehaald. Maandag was deze waarde nog 1,6 en bij een gezond mens varieert de waarde tussen 4 en 10. Voor de metrologen: de eenheid van dit getal is x 10^9/l. Een waarde van 1,6 is dus 1,6 miljard leucocyten per liter bloed.

Ook de waarde van het aantal bloedplaatjes neemt flink af, maar minder sterk dan van de leucocyten: vorige week nog 250, maandag 186 en nu 118. Mijn Hb zakt iets, van 7,3 naar 7,2. De verwachting is dat het dieptepunt van de waardes begin volgende week bereikt is, en dat daarna de waardes gaan stijgen. Dat is dan een teken dat de nieuwe stamcellen met hun werk zijn begonnen.

Gisteren voelde ik me wat minder dan maandag, vooral meer vermoeid. Vandaag is de vermoeidheid weer weg, maar heb ik veel buikpijn. Geen koorts gelukkig. Regelmatig lopen en een paar keer op de hometrainer helpen me om - zover het in de kleine ruimte waar ik zit mogelijk is - mijn spieren een beetje in conditie te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten