donderdag 24 april 2014

De behandeling is gestart


Het vraagt altijd weer geduld totdat een behandeling waar je op wacht eindelijk begint. Gelukkig is het vandaag zover. Vanmiddag is de Kahler-haard in mijn bovenarm voor het eerst bestraald. De bestraling zelf is zo klaar: een keer van boven en een keer van onderen, 25 seconden per keer. Het voorbereiden kost meer tijd dan het bestralen zelf, maar al met al was ik binnen een kwartier de deur van het LUMC alweer uit. De bestraling wordt nog vier keer herhaald. Morgen, en volgende week maandag, dinsdag en donderdag. De enig mogelijke bijwerking van de bestraling kan een tijdelijke toename van de pijn in mijn arm zijn, verder merk je er eigenlijk niets van.

De DLI-behandeling is inmiddels ook ingepland. Afgelopen dinsdag is mijn broer medisch gekeurd. Volgende week woensdag gaat hij naar de afdeling hemaferese om leukocyten (witte bloedcellen) te laten afnemen. De dag erna krijg ik die leukocyten per infuus toegediend. Ik moet dan drie uur op de kort-verblijf afdeling blijven, volgens protocol wordt dan mijn temperatuur en bloeddruk in de gaten gehouden. De mogelijke bijwerkingen van de DLI, in de vorm van Graft-versus-Host-disease, kunnen na 3 tot 12 weken de kop opsteken. Omdat ik vorig jaar een vrij sterke GvH-reactie heb gehad, is de inschatting dat ik er nu veel milder op zal reageren. En omdat mijn lichaam inmiddels 1,5 jaar gewend is aan de "vreemde" genen van de stamcellen van mijn donor, zal ook de acceptatie van de leukocyten soepeler verlopen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten