woensdag 25 augustus 2010

Voortgang 25 augustus 2010

De chemokuur van begin juli heeft zichtbare gevolgen gekregen: mijn hoofdhaar is bijna verdwenen. Toen een deel van mijn haar spontaan losliet hebben we de rest maar met de tondeuse kort gemaakt. Dat levert veel reacties op, van mensen die zeggen dat het me eigenlijk wel goed staat, maar onvermijdelijk ook veel schrik bij mensen die nog niet van mijn ziekte wisten.

Na het bericht van 22 juli hebben we enkele keren contact gehad met het ziekenhuis over de planning. Inmiddels is vastgelegd dat ik op 20 september wordt opgenomen voor de stamceltransplantatie. Op 1 september praten we met de transplantatiecoordinator van het LUMC over alle details van de komende behandeling en de periode daarna. Ook worden die dag diverse onderzoeken gedaan, als voorbereiding op de opname. Dat zijn o.a. een hartfilmpje (ECG) en thoraxfoto.

Vandaag zijn we bij de hematoloog geweest. We hebben gesproken over hoe het nu gaat. Omdat ik nog wel pijnklachten heb, met name mijn onderrug, wordt er opnieuw een MRI-scan gedaan. Ook wordt de waarde van de paraproteïne in mijn bloed opnieuw bepaald. Deze waarde is een indicator voor hoe actief de kanker op dit moment is. De activiteit van de kanker is op dit moment in elk geval laag. Om dat tot aan de stamceltransplantatie zo te houden moet ik de komende weken weer Thalidomide gaan slikken.

De stamceltransplantatie is op een latere datum gepland dan we eerder voorzagen. Een grote meevaller is dat ik daardoor op 18 september met mijn Toonkunstkoor Leiden kan meezingen in de Leidse Pieterskerk! We voeren dan het Stabat Mater van Dvorak uit. Het is erg fijn dit te kunnen doen. Zingen is voor mij een heerlijke manier om het leven, ondanks de ziekte, nog een beetje gewoon te laten zijn.

2 opmerkingen:

  1. Lieve Jaco, wat een goed idee om dit zo op te pakken. Ik heb me gelijk aangemeld. Kus Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Jaco, fijn om zo op de hoogte gehouden te worden! En super dat je toch mee kan zingen de 18e.
    xx Belin

    BeantwoordenVerwijderen