woensdag 12 juni 2013

Vakantie geannuleerd

De naweeën van de gordelroos die ik ruim 5 weken geleden heb gekregen zitten me behoorlijk dwars. De zogeheten postherpetische neuralgie (zenuwpijn) is met name de laatste 2 weken behoorlijk toegenomen. Eerst was paracetamol als pijnbestrijding voldoende. Inmiddels heb ik in overleg met mijn huisarts op diverse zwaardere middelen overgestapt. Eerst paracetamol met codaïne, daarna tramodol. Toen dat ook niet hielp gestart met oxycodon, een soort morfine. Van die laatste slik ik ook alweer een zwaardere dosis, maar de klachten nemen niet echt af.

We hebben daarom helaas onze vakantie moeten annuleren. Het plan was een korte stedentrip naar Metz en daarna een vakantiehuis in noord Frankrijk. Nu vieren we onze vakantie in ons eigen "tuinesië", zo goed en zo kwaad als dat gaat. In augustus hebben we in elk geval weer een huis geboekt, nu in Normandië, hopelijk kan dat wel doorgaan. Onze kinderen gaan dan ook mee, gezellig!

De huisarts heeft me inmiddels doorverwezen naar een pijnpoli. Dit keer niet in het LUMC maar in een private kliniek in Voorschoten. Het idee was om middels een zenuwblokkade de pijn te bestrijden. Vanochtend zijn we naar de pijnpoli geweest. Daar bleek al snel dat een zenuwblokkade nu niet mogelijk is. Zo'n zenuwblokkade wordt gezet met meerdere injecties bij het ruggenmerg ter hoogte van het gevoelige gebied. Maar omdat ik in januari een longembolie heb gehad gebruik ik dagelijks bloedverdunners (fraxiparine). En daarom is het geven van deze behandeling te riskant.

De aanpak die nu gekozen is, is starten met amitriptyline. Dat is eigenlijk een antidepressivum, maar het werkt ook tegen zenuwpijn. De werking hiervan komt vaak langzaam op gang, dat kan tot 2 weken duren. Daarnaast wordt zo nodig een behandeling met Qutenza pleisters gedaan, afhankelijk van het effect van de amitriptyline.

Het is hierboven wel weer een heel medisch betoog geworden ;)  Het goede nieuws van 4 weken geleden (zie vorige post) blijft natuurlijk het meest belangrijke en houdt me op de been!

4 opmerkingen:

  1. Getver Jacco,

    Gaat het uiteindelijk met je allogene SCT goed, krijg je dit! En dan ook nog je welverdiende vakantie moeten uitstellen.

    Erg vervelend!
    Sterkte ermee.

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bah Jaco, dit is geen pretje.
    En wat balen dat jullie hierdoor de vakantie moesten annuleren.

    Sjoerd heeft vorig jaar ook gordelroos gehad en had daarbij ook enorm veel zenuwpijn. De Oxycontin (morfine) werkte toen ook niet tegen de pijn van de gordelroos.
    Op een gegeven moment kreeg hij Lyrica wat speciaal tegen zenuwpijn is. Dat hielp als een tierelier, perfect!
    Heeft men hieraan gedacht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Lyrica is inderdaad genoemd. Naast nog een heleboel andere middelen. Iedereen reageert weer anders op al die medicijnen, het is een beetje zoeken naar een naald in een hooiberg wat voor wie het beste werkt. In elk geval werkt de amitriptyline bij mij uitstekend als slaapmiddel ;)

      Verwijderen
  3. Hi Jaco,
    Verdorie, naast het positieve bericht, toch weer een mineur bericht. Ik hoop dat de medicijen snel aanslaan en de pijn vermidert, verdwijnt. Ik zal duimen dat de reis naar Normandië kan door gaan.
    mhg, Bram

    BeantwoordenVerwijderen