zaterdag 2 oktober 2010

Een beetje kermis

Vandaag begint in Leiden de viering van Leidens Ontzet, ofwel 3 Oktober. Al een paar dagen kan ik vanuit mijn raam in het LUMC zien hoe het verkeer om de Leidse binnenstad wordt geleid om ruimte te maken voor de kermis. Inmiddels is de kermis begonnen, ik kan een paar heel hoge attracties net zien. Die steken uit boven de flats aan het Stationsplein. Misschien heeft het ziekenhuis morgen hutspot op het menu staan, het traditionele gerecht dat hoort bij 3 oktober.

Hier binnen is alles rustig en kalm. Mijn bloedwaardes zijn gisteren weer verder gedaald, zoals verwacht. Ik zal nu wel heel kwetsbaar zijn voor besmettingen. Preventieve medicatie moet dat zoveel mogelijk voorkomen. Zo krijg ik 4 x per dag antibiotica (Erytromycine) via het infuus. Daarnaast 3 verschillende medicijnen die ongewenste bacteriĆ«n in mijn mond en maag/darmkanaal moeten doden. En een ongelooflijk vies mond-decontaminatiemiddeltje. Tot nu toe werkt dit allemaal zoals het moet. Kweekjes die regelmatig worden gemaakt laten zien dat ik bacterieel "schoon" ben. De bijwerkingen van de chemo's zijn zo goed als verdwenen. Mij eetlust is weer terug, mijn energie is goed.

Het is nu een kwestie van geduldig wachten tot de bloedwaardes weer gaan stijgen. Dat gebeurt als de nieuwe stamcellen zich genesteld hebben in mijn beenmerg en bloedcellen gaan aanmaken. Wanneer dat gebeurt is niet precies te zeggen. Als het meezit is dat komende week al, maar het kan net zo goed nog 2 weken langer duren. Ik moet geduld hebben...

4 opmerkingen:

  1. Beste Jaco,
    Via de CMWP hoorde ik van je weblog. Ik loop ruim een jaar met de behandeling op je voor. Tijdens de isolatie-periode had ik grote moeite met slikken en kon daardoor allerlei belangrijke medicijnen niet binnen krijgen of houden. Voor een allogene transplantatie ben ik dan ook afgekeurd.
    Hou je de eerste weken thuis heel gedeist, je bent nog uiterst kwetsbaar. Maar daarna voel je je kracht terugkomen. Na een half jaar dacht ik dat ik er was, maar ik word nog steeds sterker. Ik blijf je graag volgen. Rijkjan Sikkel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jaco,
    Blij met je blog dat ik wat zal volgen. Ik ben op 6 juli uit het ziekenhuis naar huis gegaan na mijn 2e autologe transplantatie.
    Energie laat nog te wensen over. Wens je goeie beterschap en veel geduld in tijden dat het wat minder zou gaan. Vriendelijke groet, Lut
    (ps 1e reactie OpenID lukte niet, dan maar via google account via partner Luc)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ps Eerste autologe had ik na de VAD-kuren , in nov 2004 en nadien 5 jaar medicatieloos, 4 jaar en 4 maand in complete remissie tot het IgA lichtjes begon te stijgen. Nu Thalidomide (veel minder zwaar) als voorbehandeling gehad. Weinig of geen bijwerkingen van de T gehad, gelukkig. (Indertijd had ik een A4 vol van bijwerkingen)
    Ben nu 47 jaar. Hoop dat deze autologe me weer zo'n lange tijd medicatievrij kan geven. En hoop voor jou ook het allerbeste !

    BeantwoordenVerwijderen