woensdag 6 oktober 2010

De dip voorbij!

Gisteren was hoopgevend, vandaag kwam de bevestiging: mijn bloedwaardes beginnen duidelijk te stijgen. Leucocyten zijn gestegen van 0,1 op maandag naar 0,5 vandaag, trombocyten van 13 op maandag (en een extra meting van 23 op dinsdag) naar 45 vandaag. Hb blijft stabiel op 6,5.

Het is nu wachten op verdere stijging, waarbij binnen de leucocyten een minimale hoeveelheid van de zogeheten granulocyten ontwikkeld moet zijn. In gezond bloed bestaat ongeveer 70 % van de witte bloedcellen uit granulocyten. Als bij twee opeenvolgende metingen, met een tussenpoze van minstens een dag, een hoeveelheid van 100 (x 10^6/l) granolocyten of meer wordt geteld, wordt mijn isolatie opgeheven en mag ik naar huis. Als de waarde boven de 300 is, kan dat zelfs zonder een 2e meting. Vandaag heeft het lab nog geen granulocyten waar kunnen nemen.

Al met al is dit natuurlijk een vrij technisch verhaal. Ik probeer zelf zo goed mogelijk te begrijpen hoe het allemaal werkt. Maar wat natuurlijk het allerbelangrijkst is, is dat de behandeling goed aangeslagen lijkt. En dat het erop lijkt dat ik mijn langste tijd in isolatie in het LUMC nu wel gehad heb. Ik heb er alle vertouwen in dat de waardes vrijdag wel weer hoger zullen zijn. En hoop natuurlijk op een mooie granulocyten-waarde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten