donderdag 14 januari 2016

Stappen in de goede richting

Deze week zijn een paar positieve ontwikkelingen te melden. Met ingang van vandaag ben ik gestopt met de AmBisome-behandeling. Deze behandeling was gericht tegen een schimmelinfectie in mijn longen, die afgelopen zomer voor een flinke longontsteking leidde. De afgelopen vijf maanden kreeg ik dagelijks de thuiszorg over de vloer, zij dienden de AmBisome in de vorm van infusen toe. Dat kostte elke dag een uur. Ik had een vaste infuuslijn (PICC-lijn) in mijn arm, waardoor ik gelukkig niet dagelijks geprikt hoefde te worden. Die lijn is vandaag verwijderd. Nu maar hopen dat de flinke bijwerkingen die dit medicijn (mede) veroorzaakte snel gaan afnemen.



Vorige week heb ik weer een bloedtransfusie gehad. De ervaring is inmiddels dat ik eens in de 3 à 4 weken twee zakken bloed nodig heb, na die periode wordt mij Hb zo laag dat ik geen energie meer over heb. We hebben nu met de hematoloog afgesproken dat ik voortaan automatisch om de 4 weken een bloedtransfusie krijg, zonder daar steeds weer apart om te moeten vragen. Misschien heeft het stoppen met de AmBisome wel een positief effect op mijn eigen bloedaanmaak, die op dit moment duidelijk onvoldoende is.

We zijn ook langs de kaakchirurg geweest in verband met de osteonecrose (botsterfte)-problemen in mijn onderkaak. Zoals ik vorige keer al schreef leek het of dit probleem zichzelf inmiddels had opgelost. De kaakchirurg kon dat bevestigen, het ziet er allemaal weer goed uit. Alleen op de röntgenfoto is nog een dieper gelegen plek te zien die ze niet kunnen verklaren. Voor de zekerheid moet ik daarvoor over 3 maanden nog een keer op controle komen.

De MRI-scan van mijn rugwervels die op oudejaarsdag zou worden gedaan is toen niet uitgevoerd, omdat de scanner het niet deed. Vorige week is de scan alsnog uitgevoerd en vanmiddag belde de orthopeed over de resultaten. De scan laat twee ingezakte rugwervels zien, wat op zich al bekend was, die goed behandelbaar zijn. De behandeling die gedaan zal worden is het inspuiten van botcement. Daarmee wordt het inzakken niet verholpen, de behandeling is alleen gericht op pijnbestrijding. De ingreep vindt plaats bij de dagbehandeling, wel onder narcose, en zal waarschijnlijk op redelijk korte termijn kunnen worden uitgevoerd.

Als laatste kan ik nog melden dat de waarde van de M-proteïnen gelijk gebleven is. De lopende anti-Kahlerbehandeling met pomalidomide wordt daarom ongewijzigd voortgezet.

3 opmerkingen:

  1. hallo, hoe gaat het nu? mijn naam is Donny, bij mij werd in juni 2013 ook de ziekte van kahler geconstateerd, Kreeg toen eerst te horen dat de zaak haar deuren ging sluiten en 2 weken later kreeg ik te horen nadat ik een paar dagen wegens bloedarmoede in het ziekenhuis heb gelegen de ziekte van kahler had. je verhaal klinkt zo bekend, ik baal wel dat ik een paar centimeter kleiner ben geworden. Maar om een lang verhaal kort te maken, week later zat ik in de studiegroep hovon en kon ik beginnen met de behandelingen. zal je de details besparen, maar oktober 2014 was ik klaar en was de ziekte in remissie. Toen was het "en wat nu" . Dus afspraak maken met een fysiotherapeut om mij te begeleiden om weer aan te sterken. dat ging zo goed dat ik in september 2015 weer fulltime aan het werk ben. Het had misschien eerder gekund, maar probeer eens een bedrijf te vinden die iemand voor halve dagen wil aannemen. Probeer alleen maar te zeggen blijf positief, vergeet niet te leven en laat het hoofd niet hangen bij tegenslag. Geloof me, ik weet wat je doormaakt. Ik wens je veel sterkte bij de komende behandelingen. groeten donny
    je kan me ook mailen, voor wat dan ook
    donnyjs@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo, hoe gaat het nu? mijn naam is Donny, bij mij werd in juni 2013 ook de ziekte van kahler geconstateerd, Kreeg toen eerst te horen dat de zaak haar deuren ging sluiten en 2 weken later kreeg ik te horen nadat ik een paar dagen wegens bloedarmoede in het ziekenhuis heb gelegen de ziekte van kahler had. je verhaal klinkt zo bekend, ik baal wel dat ik een paar centimeter kleiner ben geworden. Maar om een lang verhaal kort te maken, week later zat ik in de studiegroep hovon en kon ik beginnen met de behandelingen. zal je de details besparen, maar oktober 2014 was ik klaar en was de ziekte in remissie. Toen was het "en wat nu" . Dus afspraak maken met een fysiotherapeut om mij te begeleiden om weer aan te sterken. dat ging zo goed dat ik in september 2015 weer fulltime aan het werk ben. Het had misschien eerder gekund, maar probeer eens een bedrijf te vinden die iemand voor halve dagen wil aannemen. Probeer alleen maar te zeggen blijf positief, vergeet niet te leven en laat het hoofd niet hangen bij tegenslag. Geloof me, ik weet wat je doormaakt. Ik wens je veel sterkte bij de komende behandelingen. groeten donny
    je kan me ook mailen, voor wat dan ook
    donnyjs@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hi jaco
    je blogs doorgenomen
    mooi stukje archief en geschiedschrijving
    veel punten herken ik en beschreef ik
    - vermoeidheid herken ik ook, maar ik heb ook hartfalen, vermoeid hart en hartritme stoornis
    - botcement werd afgewezen, slechte resultaten, ik heb corset geprobeerd maar dat gaat het ook niet worden
    - ingezakte rugwervels door botontkalking bij mij geen relatie met kahler
    - pijnbestrijding, ik gebruik morfinepleisters
    - polikliniekbezoeken aan hematoloog, orthopeed, kaakchirurg en cardioloog op mijn lijstje ontbreekt de kaakchirug
    - dat je de weg inmiddels goed kent In het nieuwe RDGG heb ik dat ook zie mijn verslag daarover
    - flink last van hartritmestoornissen ik ook met als gevolg trombose
    - beenmergpunctie ja heel gedoe moest stoppen met bloedverdunners en zelf injecteren
    - hoe je eten makkelijker eetbaar maakt oplossing: in de blender als smoothie
    - fysiotherapeut daar was ik gauw klaar kon alleen een kopje koffie zetten en een bordje afwassen.
    - chronische lage rugpijn Na een val half jaar later foto's laten maken, huisarts zei botontkalking dat was het

    dat was het even
    gr
    harrie fruyt van hertog





    BeantwoordenVerwijderen